Naar de inhoud

De huisstijlgids is bedoeld om richtlijnen te geven voor alle communicatie-uitingen van GSO.

Tone of voice

Helder
Is het doel van de communicatie helder, is de boodschap duidelijk, weet de persoon of en welke actie te nemen?

Toegankelijk
Door alinea’s niet te lang te maken, maar regelmatig kopjes toe te voegen, wordt de inhoud toegankelijker.

Kort
Hoe korter een boodschap, hoe krachtiger die wordt.

Empatisch
Probeer je altijd te verplaatsen in de situatie van je degene naar wie je communiceert, wat heeft die persoon nodig?

Rustig
Gebruik niet te veel verschillende vormen van opmaak (kleur, onderstreept, schuin, dikgedrukt) door elkaar. Gebruik alleen tabellen waar het echt nodig is. Laat ook witruimte in je documenten.

Tekst

Lettertype
Arial

Titels
H1: Arial 21pt, normal, blauw
H2: Arial 12pt, bold, zwart
H3: Arial 9pt, normal, blauw
Body tekst: Arial 9pt, normal, zwart

Grafische regels

Witruimte
Zorg dat er altijd voldoende (wit)ruimte om een tekst of afbeelding zit, liever teveel dan te weinig. Dat zorg voor ‘lucht’ en helderheid. Durf een extra witregel te gebruiken.

Regelafstand tekst
Zorg dat er altijd voldoende (wit)ruimte om een tekst of afbeelding zit, liever teveel dan te weinig. Dat zorg voor ‘lucht’ en helderheid. Durf een extra witregel te gebruiken.

Uitlijning
Probeer (voor zover dat lukt), alles netjes met alle tekst uit te lijnen

Afbeeldingen

  • Gebruik afbeelding die je boodschap verduidelijken en van toepassing zijn voor de situatie.
  • Kies afbeeldingen waar niet teveel in gebeurd (dat leidt af).
  • Zorg dat ze groot genoeg zijn om de informatie te zien.
  • Houd genoeg ruimte om een afbeelding heen.
  • Zorg dat de afbeeldingen altijd voldoende kwaliteit hebben, dus niet pixelig. Gebruik bij voorkeur afbeeldingen die minimaal 600 x 800 pixels hebben.
  • Je mag niet zomaar afbeeldingen van het internet plukken voor eigen gebruik. Op de volgende sites zijn de foto’s rechtenvrij (met melding van auteur): https://unsplash.com, https://search.creativecommons.org, https://pixabay.com
  • Kleuren: Gebruik kleuren alleen als ze een functie (kop, iets benadrukken, vergelijken etc) hebben, niet voor het ‘opleuken’ (behalve bij bijvoorbeeld flyers, die moeten juist opvallen).

Kleuren

Blauw
CMYK 75 22 0 0
RGB:24 156 216
Web #189cd8

Groen
CMYK 16 3 1 0
RGB 123 182 65
Web #7bb641

Geel
CMYK 3 10 91
RGB 254 221 10
Web #fedd0a

Rood
CMYK 0 84 80 0
RGB 232 68 51
Web #e84433

Paars
CMYK 50 83 0 0
RGB 160 69 147
Web #964593

Licht bruin
CMYK 9 8 11 0
RGB 232 227 219
WEB #e8e3db

Licht blauw
CMYK 23 1 2 0
RGB 194 230 246
Web #c2e6f6

Licht groen
CMYK 10 2 22 0
RGB 221,237,206
Web #ddedce

Licht geel
CMYK 3 1 32 0
RGB 246 244 185
Web #f6f4b9

Licht rood
CMYK 6 19 15 0
RGB 255 208 200
Web #ffd0c8

Licht paars
CMYK 9 20 1 0
RGB 246 204 226
Web f6cce2

Witte achtergrond
Web #fbfbfa

Logo’s GSO

Web / digitaal

Print

Werkbestanden

Word documenten
Het logo staat altijd recht bovenin, uitgelijnd met de rechterkant van het tekstvlak. Het logo dient altijd dezelfde grootte te zijn. Voorkant docs: Hier mag de grote versie van het logo gebruikt worden.

Logo’s scholen

Logo’s scholen als .eps

Vormelementen

Gebruik een vormelement zoals de gekleurde balk, op de voorpagina van leesdocumenten (zoals beleidsplannen) en op iedere pagina van het briefpaper.