Stijlgids

De huisstijlgids is bedoeld om richtlijnen te geven voor alle communicatie-uitingen van GSO.
Tone of voice
Helder
Is het doel van de communicatie helder, is de boodschap duidelijk, weet de persoon of en welke actie te nemen?
Toegankelijk
Door alinea’s niet te lang te maken, maar regelmatig kopjes toe te voegen, wordt de inhoud toegankelijker.
Kort
Hoe korter een boodschap, hoe krachtiger die wordt.
Empatisch
Probeer je altijd te verplaatsen in de situatie van je degene naar wie je communiceert, wat heeft die persoon nodig?
Rustig
Gebruik niet te veel verschillende vormen van opmaak (kleur, onderstreept, schuin, dikgedrukt) door elkaar. Gebruik alleen tabellen waar het echt nodig is. Laat ook witruimte in je documenten.
Tekst
Lettertype
Arial
Titels
H1: Arial 21pt, normal, blauw
H2: Arial 12pt, bold, zwart
H3: Arial 9pt, normal, blauw
Body tekst: Arial 9pt, normal, zwart
Grafische regels
Witruimte
Zorg dat er altijd voldoende (wit)ruimte om een tekst of afbeelding zit, liever teveel dan te weinig. Dat zorg voor ‘lucht’ en helderheid. Durf een extra witregel te gebruiken.
Regelafstand tekst
Zorg dat er altijd voldoende (wit)ruimte om een tekst of afbeelding zit, liever teveel dan te weinig. Dat zorg voor ‘lucht’ en helderheid. Durf een extra witregel te gebruiken.
Uitlijning
Probeer (voor zover dat lukt), alles netjes met alle tekst uit te lijnen
Afbeeldingen
- Gebruik afbeelding die je boodschap verduidelijken en van toepassing zijn voor de situatie.
- Kies afbeeldingen waar niet teveel in gebeurd (dat leidt af).
- Zorg dat ze groot genoeg zijn om de informatie te zien.
- Houd genoeg ruimte om een afbeelding heen.
- Zorg dat de afbeeldingen altijd voldoende kwaliteit hebben, dus niet pixelig. Gebruik bij voorkeur afbeeldingen die minimaal 600 x 800 pixels hebben.
- Je mag niet zomaar afbeeldingen van het internet plukken voor eigen gebruik. Op de volgende sites zijn de foto’s rechtenvrij (met melding van auteur): https://unsplash.com, https://search.creativecommons.org, https://pixabay.com
- Kleuren: Gebruik kleuren alleen als ze een functie (kop, iets benadrukken, vergelijken etc) hebben, niet voor het ‘opleuken’ (behalve bij bijvoorbeeld flyers, die moeten juist opvallen).
Kleuren
Blauw
CMYK 75 22 0 0
RGB:24 156 216
Web #189cd8
Groen
CMYK 16 3 1 0
RGB 123 182 65
Web #7bb641
Geel
CMYK 3 10 91
RGB 254 221 10
Web #fedd0a
Rood
CMYK 0 84 80 0
RGB 232 68 51
Web #e84433
Paars
CMYK 50 83 0 0
RGB 160 69 147
Web #964593
Licht bruin
CMYK 9 8 11 0
RGB 232 227 219
WEB #e8e3db
Licht blauw
CMYK 23 1 2 0
RGB 194 230 246
Web #c2e6f6
Licht groen
CMYK 10 2 22 0
RGB 221,237,206
Web #ddedce
Licht geel
CMYK 3 1 32 0
RGB 246 244 185
Web #f6f4b9
Licht rood
CMYK 6 19 15 0
RGB 255 208 200
Web #ffd0c8
Licht paars
CMYK 9 20 1 0
RGB 246 204 226
Web f6cce2
Witte achtergrond
Web #fbfbfa
Logo’s GSO

Web / digitaal
Werkbestanden
Word documenten
Het logo staat altijd recht bovenin, uitgelijnd met de rechterkant van het tekstvlak. Het logo dient altijd dezelfde grootte te zijn. Voorkant docs: Hier mag de grote versie van het logo gebruikt worden.
Vormelementen
Gebruik een vormelement zoals de gekleurde balk, op de voorpagina van leesdocumenten (zoals beleidsplannen) en op iedere pagina van het briefpaper.

